Avertisment pentru toți șoferii: benzina și motorina, în pericol. Ce se poate întâmpla la pompă

de: Andrei Simion
15 04. 2020

Benzina și motorina s-au ieftinit puternic în ultima perioadă, din cauza prăbușirii prețului petrolului la nivel mondial. Numai că România s-ar putea confrunta cu o penurie de combustibili în viitor. Iată cine avansează un astfel de scenariu.

La nivel mondial, prețul petrolului a scăzut abrupt din ianuarie și până acum din cauza pandemiei de coronavirus. Pe cale de consecință, benzina și motorina s-au ieftinit și-n România. Cererea a scăzut puternic și producătorii nu puteau ține prețul sus. Între timp, țările membre OPEC s-au înțeles să mai strângă un pic robinetul în încercarea de a împinge prețul în sus.

Nu e clar dacă vor reuși,  dar dacă prețul petrolului va crește semnificativ, România ar putea fi prinsă în offside.

Cum ar putea rămâne șoferii din România fără benzină și motorină

Plafonarea actuală a prețurilor la carburanți ar putea conduce la o penurie de benzină și motorină în România, în varianta în care prețul petrolului va crește, spune Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei și partener Deloitte, specializat în energie și resurse.

„Există un risc, legat de carburanți. Dacă acest acord între americani, saudiți și ruși o să redreseze cotația internațională a petrolului undeva la peste 40 de dolari pe baril, și dacă noi vom menține aceste reglementări cu acel preț maxim la pompă, s-ar putea să ne confruntăm cu o lipsă de carburanți pe piață, având în vedere că trei dintre cei patru mari jucători de pe piața de produse petroliere în general importă”, spune Răzvan Nicolescu.

Fostul ministru își bazează presupunerile pe faptul că majoritatea celor care vând carburanți în România cumpără țiței din afară. Dacă acolo prețul crește, atunci nu va fi rentabil să iei scump ca să vinzi în pierdere în țară. Și doar Petrom, singurul producător care ia țiței din România, nu poate susține cererea.

„În afara Petrom, care produce în România,, toți ceilalți trei cumpără, țiței sau produse petroliere”, a  declarat Nicolescu la un webinar organizat de EM 360 și România Durabilă.

În Ordonanța Militară nr.4, Guvernul a plafonat prețurile de vânzare a carburanților în România la nivelul din ziua respectivă, pe timpul stării de urgență, care a fost prelungită până cel puțin la jumătatea lunii mai.

Astfel, în această perioadă, prețurile la carburanți nu pot crește deloc, indiferent de ce se întâmplă la nivel mondial. Principalii jucători din piața carburanților din România sunt OMV Petrom, Rompetrol KMGI, Lukoil și Mol.